Ideeën verwoorden

In de tweede stap van fase twee krijgen de auteurs van de ideeën nu de kans om hun idee aan de groep uit te leggen.

Duur: 20 minuten

Benodigdheden:

  • Het bord met post-ITS

Werkwijze:

In deze tweede stap van fase twee is het aan u, de facilitator, om post-ITS uit te kiezen waarover u meer uitleg wil horen. U kijkt naar het bord en gaat even snel over de post-ITS in de kolommen. Wanneer u een interessante post-IT vindt, of eentje waar u meer uitleg over wil horen, leest u het idee voor. Nu is het de bedoeling dat de auteur van het idee verder ingaat op zijn opgeschreven woorden en zijn idee aan de groep probeert uit te leggen. Belangrijk hier, is dat de groep goed beseft dat dit een fase is waarin de ideeën op de kaartjes verwoord worden maar niet bekritiseerd worden. Het gaat hier enkel om meer uitleg over de ideeën uit de kolommen op het bord.

Wanneer u tevreden bent met het antwoord van de deelnemer, gaat u op zoek naar een nieuw idee waar u meer uitleg over wil horen. Als u merkt dat de deelnemers het moeilijk hebben om zichzelf op de voorgrond te zetten, kan u ook een van uw eigen ideeën uitkiezen en daarover vertellen. Dit doet u best enkel wanneer de leerlingen geen initiatief tonen en niet met eigen ideeën afkomen. Het is niet de bedoeling dat uw gedachten op de voorgrond van de sessie komen te staan.

De ideeën zullen (waarschijnlijk) heel breed gaan. Probeer om zoveel mogelijk verschillende post-ITS uit te kiezen waarvan uitleg u noodzakelijk lijkt. Het is ook aangeraden om aandacht te besteden aan ideeën uit verschillende kolommen aangezien die te maken hebben met de verschillende problemen.

Aandachtspunten:

  • Moedig de groep aan om te spreken
  • Leg de nadruk op het feit dat er GEEN kritiek wordt gegeven, het gaat enkel om het idee onder woorden brengen
  • Noodoplossing: Doe mee als facilitator en toon engagement in het geval dat de leerlingen niet zelf op ideeën komen.
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin